Elektrokoloběžky, sdílená kola a cyklo pruhy – co byste měli vědět. (09/2023)

Elektrokoloběžky, sdílená kola a cyklo pruhy – co byste měli vědět. (09/2023)

13 října, 2023 Vyp Od admin

K první části dnešního článku mne vedou vaše zprávy, nebo spíše stížnosti. Nejde si nevšimnout, že popularita elektrokoloběžek stále roste. Určitě se jedná o dobrou alternativu cestování do práce či do školy. Ovšem stejně tak v samotném Prostějově roste i riziko konfliktu mezi koloběžkáři a chodci. Přitom kontakt mezi rozjetým koloběžkářem a například seniorem, může mít fatální následky. Kdyby všichni dodržovali pravidla, bylo by vše úžasné. Bohužel, často opak je pravdou. Pojďme se tedy společně podívat na ty nejčastější prohřešky, které jste mi napsali.

„Vyšla jsem z obchodu a málem mne srazil koloběžkář, který se řítil po chodníku těsně podél zdi.“

Jak to tedy je? Po chodníku mohou jezdit pouze děti do deseti let. Všichni ostatní musí elektrokoloběžku i běžnou koloběžku vést, nebo musí použít silnici. Platí pro ně stejná pravidla a povinnosti jako pro cyklisty. Například do 18 let je povinná cyklistická přilba. Městská policie se již na tyto neukázněné jezdce zaměřuje. Ovšem dle praktických zkušeností z dopravních nehod a informací Policie ČR, je přilba doporučená i pro osoby nad 18 let. Více informací například v kampani „Na kole jen s přilbou“, kde jsou prezentovány těžké případy zranění či úmrtí cyklistů bez přilby. (www.nakolejensprilbou.cz)

„Šel jsem přes přechod pro chodce a přede mnou proletěla koloběžka alespoň padesátkou.“

To je častý problém, kdy si zejména mladí jezdci podomácku upraví omezovač, který nedovolí rychlost vyšší než 25 km/h (250 W/1000 W u dodatečného motoru). Neuvědomují si, že touto úpravou se na takovou koloběžku vztahuje vše jako na motocykl. Musí mít řidičské oprávnění typu AM nebo B, RZ (registrační značku), absolvovat pravidelně STK a mít uhrazené povinné ručení odpovědnosti provozovatele vozidla. Také musí mít ochrannou helmu se štítem či brýlemi a povinnou výbavu. Legislativa v tomto ohledu mluví naštěstí jasně. Záleží na síle vašeho stroje, respektive motoru. Je-li motor až příliš výkonný, z hlediska legislativy už nevlastníte elektrokoloběžku, ale moped. Podívejte se na parametry, které musí váš stroj splňovat pro jízdu bez/s ŘP. Pozor, od roku 2024 čeká provozovatele elektrokoloběžek povinnost platit povinné ručení u všech typů s vyšší konstrukční rychlostí než 25 km/h s elektrickým motorem nebo na takové, které váží více než 25 kg a konstrukční rychlost je vyšší než 14 km/h. V současné době nejvýkonnější elektrokoloběžky na trhu dokáží jezdit přes 100 km/h a na jedno nabití ujedou klidně přes 150 kilometrů.

Kde já sám vidím riziko? Je to kombinace rychlosti, kterou mnozí zvládají jen s obtížemi a vyšších nároků na stabilitu. Dále rychlá (v některých případech i bezohledná) jízda po chodníku a v pěších zónách. Když k tomu připočtu absenci bezpečnostních prvků, zejména cyklistické přilby, není žádnou zvláštností velký nárůst úrazů hlavy i se smrtelnými následky.

Další okruh, kde ušlechtilý počin má i svá negativa, jsou sdílená kola. Je to paráda, kdy si nainstalujete aplikaci na odemčení (a placení) a můžete takové kolo použít. Většinou do 15 minut zdarma. Bohužel, je tu problém s tím, že ty jsou pak často odkládány na místa, kam nepatří. Například na chodník, kde brání v průchodnosti pěších tras a způsobují mnohdy překážku v provozu. Zejména pro naše spoluobčany se zdravotním hendikepem to může být velký problém, ale neprojedete ani s kočárkem. U nás se týká zatím jen kol, ale do budoucna

je dobré ošetřit vyhláškou, tak jak je to v jiných městech. Ministerstvo vnitra vydalo v roce 2023 metodické doporučení regulace umísťování sdílených kol na veřejná prostranství. V současné době se uvažuje o zpoplatnění i u tzv. virtuálních stanovišť. Osobně budu prosazovat systém pevných stanovišť, kdy jinde není možné kolo odložit a uzamknout. A tím ukončit placení. Systém free-floating, tedy nech tam, kde ti odpadne od ruky, je pro mne nepřijatelný.

Popularita cyklistiky roste, a proto poslední část věnuji cyklopruhům, kterými se řeší bezpečnost cyklistů v případě, že není možné vybudovat oddělenou cyklostezku. Mnoho řidičů i cyklistů ale v tomto tápe. Z hlediska ochrany cyklisty je potřeba rozdělil na vyhrazený cyklopruh (mimo vodorovného značení s červeným kolem V14 je osazený i svislou dopravní značkou IP20a) a ochranný cyklopruh (chybí mu svislá dopravní značka). Oba jsou odděleny podélnou bílou čarou. Ještě tedy máme cyklokoridory, to je ten namalovaný symbol kola se dvěma šipkami. Ovšem ten je v podstatě k ničemu, protože nikoho k ničemu nezavazuje.

Vraťme se ale k cyklopruhům Do ochranného cyklopruhu na rozdíl od vyhrazeného může třeba širší vozidlo za jízdy zasahovat, ale nikdy nesmí cyklistu ohrozit. Zde mám i osobní zkušenost z Vrahovické ulice, kdy jedno auto odbočovalo vlevo, a řidič druhého se rozhodl jej podjet zprava přes cyklopruh bez ohledu na to, zda tam někdo jede. Za toto bych trestal hodně přísně. Je potřeba si uvědomit, že řidiče chrání karoserie, u cyklistů praskají kosti. Co ale chci zdůraznit, tak informaci, že ve vyhrazeném jízdním pruhu a jízdním pruhu pro cyklisty je podle § 27 odst. 1 písm. i) zák. č. 361/2000 Sb. zakázáno zastavení a stání. Zkuste se někdy projet na kole třeba po již zmiňované Vrahovické ulici. Kolikrát budete muset vjet do středu poměrně frekventované silnice? A teď si vezměte, že byste jeli s malými dětmi. Buďme k sobě prosím ohleduplní (a městská policie bdělá).

Na závěr malá úvaha. Elektrokola přinesla větší dojezd a krásu cyklistiky i těm, kterým by byla jinak upřena. Moc se mi líbilo, když jsme na Kosíři viděli známou s manželem, kdy on „dřel“ na normálním kole a ona mu stačila na elektrokole. To je to správné využití, kdy se smazávají výkonnostní rozdíly a mohou lidé jezdit spolu. Naopak, divím se třicetiletým klukům, kteří si pořizují elektrokola. Takže se rozloučím myšlenkou: „Dři, ať jedeš líp! Ale vždy bezpečně!“

Pavel Dopita

předseda zastupitelského klubu

SPD Prostějov