Z Mlýnské bude jednosměrka

Z Mlýnské bude jednosměrka

12 února, 2024 Vyp Od admin

Dostávám dotazy na to, co si myslím, že Mlýnská ulice bude jednosměrná směrem od parkoviště k rybníku. Zkusme to od začátku. Začal to požadavek a stížnost na zamítnutí dalšího vyhrazeného parkoviště, které šlo tuším až přes kraj. Čím víc se s něčem šťárá, tím víc to smrdí. Bylo požadováno porušení platné normy i zákona. ČSN 73 6110 8.4.3 (2019) stanoví, že minimální šíře vozovky v obousměrném provozu je 5,5 metru (2 x 2,5 m pro auta a 2 x 0,25 pro vodicí proužek na okrajích), pro parkovací pruh pro auta pak minimálně 2 metry (1,8 m pro auto a 0,2 m pro vodicí proužek). Do toho Zákon č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, jednoznačně v §25 stanoví, že při stání musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 metry pro každý směr jízdy. Na obousměrné silnici to tedy v součtu dělá minimálně 6 metrů. Když pomíjím, že norma a zákon se v minimální šíři liší o půl metru, nebyla zde splněna ani ta mírnější varianta. Zůstávají tedy tři způsoby řešení:
1. Jednosměrka, a zůstanou vyhrazená parkovací místa.
2. Zrušit parkovací místa, a zůstane obousměrná.
3. Vzít metr trávníku, a zůstalo by obousměrné, i s vyhrazeným parkováním.
K variantě tři bych se přikláněl já. Vyhrazené parkovací místo je totiž úřední rozhodnutí, a tím nelze legalizovat porušení zákona či normy. To že jinde parkují auta i tam, kde není dostatečná šířka vozovky, je otázka těch řidičů, a zda to policie bude někdy kontrolovat. Vím o městech, kde to tak již dělají. Na málo frekventovaných ulicích, kde jezdí jen rezidenti, si ale myslím, že to není zapotřebí. Tam to vidím tak, že se nejedná o stání, ale zastavení před barákem, než si vynesu věci. V tom případě stačí jeden pruh o šíři 3 metry (podle zákona) 😉 . Když jsem u toho, tak i proto byla zrušena vyhrazená parkovací místa v Havlíčkově ulici, mimo policie, která má výjimku. Nebo se z toho stane domino a Prostějov již nebude městem „kruháčů“, ale městem jednosměrek